fredag 27. mars 2009

Spillavhengighet.





Google:

«Spilleavhengighet World of warcraft»

«addiction World of warcraft»

og du vil få treff på utallige forumtråder og blogger som tar opp temaet. Du vil også få tips og -How to break a world og warcraft addiction in 10 steps videos. Temaet er medieavhengighet.

Har du noen gang reist, ikke lenge men kun par dager, og fingrene klør etter å skrive ned brukernavn og passord til en eller internettside. Det kan være alt fra et nettspill, forum eller nettsamfunnside. Ikke bare klør fingrene, men du får angst. Angst som treffer deg helt i hjerterøttene. Grunnen for angsten kan være alt fra at du bare må opptattere statusen på facebook, dele og kommentere noen bilder. Eller bare å sjekke hva vennene dine gjør og driver med.

Jeg kan ta hånden på hjertet og si at jeg er 100% medieavhengig. Bare noen få timer uten tilgang til internett, så blir jeg ukonsentrert og rastløs. Jeg tenkte ikke noe over det på starten, siden jeg hadde tilgang til internett over alt, skole, jobb og i hjemmet. Men det var en dag jeg plutselig mista internett hjemme. Det varte i to hele uker. Tro det eller ei, men det var to utrolige deprimerende uker. Jeg overlevde så vidt. Alle leksene skulle jo leveres over nett, jeg hadde ikke muligheten til det. Eneste tilgangen jeg hadde på litt skriftlige nyheter var via nett. Alle hobbyene mine krevde at jeg måtte ha nett. All kommunikasjon med venner og bekjente var via nett.

Uten å tenke over det så har plutselig hele samfunnet blitt så ekstrem avhengig av internett. Du tror ikke på meg? Prøv hele 2uker uten å bruke internett til noe som helst. Du kommer til å knekke sammen som en stilk. Og om du muligens greier deg 2uker uten nett (med garantert hjelp av mange sovepiller) så blir du så utrolig letta og glad når du endelig får nettet tilbake igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar