fredag 13. mars 2009

Journalistikk og markedskommunikasjon



Jeg skal forklarer forskjeller og likheter på journalistikk og markedskommunikasjon.

Journalistikk: Alt redaksjonelt stoff som ikke er betalt reklame. Det kan f.eks være avisartikler eller redioreportasjer. Men begrepet journalistikk brukes også om hele arbeidsprosessen som leder fram til produktet. Det er forarbeid, kildebruk, innhold og til slutt utforming og formidling av sluttproduktet.

Markedskommunikasjon: Det er en prosess der det dreier seg om å skape mye oppmerksomhet om et produkt og skape en identitet eller få til et salg. Det kan forstås som reklame, PR og andre markedsføringstiltak.

Forskjeller mellom disse to er at journalistikk har fri og uavhengig bruk kildebruk. Journalisten står i fritt i å velge kilden, gjerne bruke flere kilder. Journalistikk skal ikke velge noen side men stille seg helt nøytralt. Og skal ta saken opp fra flere sider.
Markedskommunikasjon så styrer kilden informasjonen. Det er kilden som betaler og det skal vinkles slikt at innholdet er etter kildens interesse.

Likhetene er at begge to har som mål å nå ut til sine målgrupper. Begge vil bli sett og vil ha oppmerksomhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar